SAHTE FATURA - ÖZEL ESASLAR REHBERİ

Vergi tekniği raporları ve sahte belge düzenleyicileri

8.Sahte Fatura Düzenleyicilerinin Tespiti

Gerek gelen ihbarlar gerekse yapılan risk analizleri sonucunda düzenleyici şüphesi taşıyan firmalar tespit edilmekte, vergi müfettişleri tarafından incelemeye alınmakta, incelendikten sonra olumsuz vergi tekniği inceleme raporu yazılmak suretiyle SMİYB düzenleyicileri tespit edilmektedir. İncelemeye alınmaksızın doğrudan doğruya vergi dairesi tarafından yapılan olumsuz tespitler neticesinde de SMİYB düzenleyicileri tespit edilebilmektedir.

Bu işi meslek haline getirmiş kişiler, bazı meslek mensuplarının isimlerini kullanarak, pek çok kişi üzerine ya yeni mükellefiyet tesis ettirmekte ya da mevcut sahipsiz kalmış şirketleri satın almaktadırlar. Bu surette oluşturulan ya da devralınan mükellefiyetler üzerinden sahte fatura düzenlenmektedir. Diğer tüm işlerde olduğu gibi bu işin de arz ve talep yönleri vardır. Arz yönünde ismi kullanılan meslek mensuplarından hareket edilerek bu tür organizasyonların arkasındaki gerçek isimlere ulaşılabilir. Normal bir şekilde mesleki faaliyette bulunan hiçbir meslek mensubu, böylesi bir organizasyonun parçası olmaz. Bu sebeple genel anlamda meslek mensuplarını itham etmek elbette doğru değildir. Bununla birlikte özellikle fiilen mesleği icra etmediği halde belgesini kullandıranlarda, maalesef bu sıkıntı görülmektedir.

Konuyla ilgili 2008 – 2009 yıllarında yaptığım bir çalışmada, bazı meslek mensuplarının isimleri yanlışlıkla bir iki sahte belge düzenleyici mükellefle anılmasını istisna tutarsak, kullanılan mükellefler değişmesine rağmen bu mükelleflerin beyannamelerini veren kişilerin değişmediği görülmüştür. Vergi müfettişlerinin çalışma mesailerinin önemli bir bölümünü (asgari %50’sini) tüketerek sahte belge düzenleyicilerinin mevcut klasik yöntemlerle tespiti, mümkün değildir. Sahte fatura arzının kaynağına inilmeden vergi müfettişleri tarafından yazılan olumsuz raporlar, bataklığın kurutulmasından ziyade, sivrisineklerle tek tek mücadele edilmesidir.

Talep yönünden bakacak olduğumuzda ise böyle bir talep olmadığında, talep kısıldığında sonuç alınabilecektir. Bazı mükellefler maalesef KDV oranının yüksek olması sebebiyle bu yola tevessül etmektedirler. Mükelleflerin gelir ve kurumlar vergisini azaltmaktan ziyade, ödenecek KDV’yi azaltmak ya da daha fazla KDV iadesi alabilmek için sahte faturaya yöneldikleri görülmektedir. Mükelleflerin vergi uyumuna karşı sergiledikleri olumsuz yaklaşım veri kabul edilirse, bazı mal ve hizmetlerde KDV oranının düşürülmesi ve tevkifat uygulaması, sahte fatura talebini azaltacaktır. Vergi alacağının güvence altına alınması amacıyla getirilen tam ve kısmi tevkifat uygulamaları, sahte belge talebinin azaltılması amacıyla idarece alınan tedbirlerdir.