VERGİ İNCELEME REHBERİ

Vergi tarhiyatı, vergi ceza ihbarnamesi, cezalarda indirimi, tarhiyat sonrası uzlaşma, gecikme faizi, verginin tahakkuku, verginin kesinleşmesi

VERGİ DAİRESİ SÜRECİ

26.Vergi tarhiyatı nedir?

Yukarıda kısaca değindiğimiz gibi ödenmesi gereken verginin idarece hesaplanması işlemidir. Mükellefin kendi beyanının haricinde vergi müfettişlerince ve vergi idaresince eksik vergi ödediğinin, vergi ziyaına sebebiyet verdiğinin tespit edilmesine bağlı olarak yapılan işlemdir. Pratikte hiçbir farkı olmamakla birlikte teoride re’sen, ikmalen ve idarece olmak üzere üç tür tarhiyat vardır. Vergi müfettişlerinin ve takdir komisyonlarının yapmış olduğu tarhiyatların çoğu re’sen ufak bir kısmı da ikmalen tarhiyattır. Vergi dairelerince yapılan tarhiyat ise idarece tarhiyattır.

27.Vergi ceza ihbarnamesi nedir?

Re’sen ve ikmalen tarh edilen vergilerin ihbarname düzenlenmek sureti ile mükellefe tebliğ edilmesi, mükelleften talep edilmesi gerekir. Türü, dönemi ve kaynağı farklı olan vergiler için farklı farklı ihbarname düzenlenmesi gerekir. İhbarnamelerde varsa önceden beyan edilen vergi matrahı, eklenen vergi matrahı, yeni vergi hesaplaması, kesilecek cezanın türü, cezanın kaç kat uygulanacağı, ilgili kanun maddesi ve tarhiyatın dayanağı olan vergi inceleme raporu ya da takdir komisyonu kararının tarih ve sayı bilgileri yer alır. Her ihbarnamenin arka sayfasında ihbarnameye yönelik neler yapılması gerektiği ayrıntılı olarak yer alır.

Vergi ceza ihbarnamesi alan mükellefin yasal hakları:

  • Cezalarda indirim hakkı
  • Uzlaşma hakkı
  • Dava açma hakkı

28.Vergi ceza ihbarnamesinde cezalarda indirim hakkı nedir?

İhbarnamede yer alan tüm vergileri ve indirim sonrası ceza tutarlarını tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde veya teminat göstererek 3 ay içinde ödeyeceğini bildiren mükellefin vergi ziyaı, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarının yarısı indirilir. Bu indirim kanundan gelen ve uzlaşmaya girmeden yapılan bir indirimdir. Buna rağmen uzlaşmaya girmek bu indirim hakkını kullanmaktan daha caziptir. Ayrıca uzlaşmaya giren mükellefler, uzlaştıkları vergi aslının tamamını ve vergi ziyaı cezasının %75’ini uzlaşmadan sonra bir ay içinde ödemeleri halinde, uzlaşılan vergi ziyaı cezasının kalan %25’i de indirilir. Vergi ve indirimli cezanın süresinde ödenmemesi veya sonrasında dava konusu edilmesi halinde indirim hakkı kalkar. Kısacası, vergi aslı ve vergi ziyaı cezaları için dava yoluna gitmeyecek mükelleflerin mutlaka uzlaşma yoluna gitmesini uzlaşmadan sonra da vergi ziyaı cezasındaki %25’lik indirimden yararlanmalarını tavsiye ederiz. Uzlaşılan vergi ve ceza için dava yoluna gidilmesi de zaten mümkün değildir. Diğer taraftan uzlaşma kapsamına girmeyen özel usulsüzlük cezaları için doğrudan ceza indirimi hakkının kullanılmasını tavsiye ederiz.

29.Uzlaşma hakkı

Burada bahsedilen tarhiyat sonrası uzlaşmadır. İhbarnameyi düzenleyen vergi dairesine tebliğden itibaren 30 gün içinde müracaat edilerek bu hak kullanılabilir. İnteraktif vergi dairesi kullanan mükellefler için vergi dairesine gitmeye gerek olmadan internet üzerinden de bu müracaat gerçekleştirilebilir. Vergi ziyaı cezası üç kat kesilen, vergi suçu işleyen mükellefler için uzlaşma hakkı yoktur. Tarhiyat öncesi uzlaşma talep eden mükelleflerin, verilen uzlaşma gününden önce tarhiyat öncesi uzlaşmadan vazgeçmedikleri müddetçe, aynı vergi ve ceza için ikinci bir uzlaşma talep hakkı yoktur.

30.Gecikme Faizi nedir?

Tarhiyat söz konusu olduğunda tarhiyata konu verginin ödenmesi gereken normal vade tarihinden, ödeneceği tarihe kadar aylık bazda hesaplanan faiz oranıdır. Vergi Usul Kanunu’na göre hesaplanır. Gecikme zammına benzer. Gecikme zammı 6183 sayılı Amme Alacakları Kanunu’na göre hesaplanır. Gecikme faizi ile gecikme zammı, tarhiyat türleri gibi, teoride birbirinden farklı olmakla birlikte oran ve mükellef üzerindeki yük itibariyle aynı mahiyettedir. Gecikme faizinin/zammının aynı zamanda yaptırım özelliği de bulunduğu için normal piyasa faiz oranının üstünde bir orandır.

19/10/2010 Tarihinden İtibaren

Her Ay için

1,40 %

05/09/2018 Tarihinden İtibaren

Her Ay için

2,00 %

01/07/2019 Tarihinden İtibaren

Her Ay için

2,50 %

02/10/2019 Tarihinden İtibaren

Her Ay için

2,00 %

30/12/2019 Tarihinden İtibaren

Her Ay için

1,60 %

21/07/2022 Tarihinden İtibaren           

Her Ay için

2,50 %

Bu kapsamda 26 Ocak 2016 tarihi itibariyle normal vadesinde ödenmesi gereken vergi 26 Aralık 2020 tarihinde ödenecek olduğunda geçen 59 aylık toplam süre için yaklaşık % 95,9 oranında gecikme faizi ödenmesi gerekir. 26 Ekim 2018’de normal vadesinde ödenmesi gereken bir vergi tam 24 ay sonra 26 Ekim 2020’de ödenmesi halinde ise yaklaşık % 45,9 oranında gecikme faizi ödenmesi gerekir.

31.Hangi süreler için gecikme faizi hesaplanır

  • Dava açılmaması halinde tahakkuk tarihine,
  • Uzlaşma talep edilmesi ve uzlaşmaya varılması halinde uzlaşma tarihine,
  • Dava açılmışsa ve kaybedilmişse vergi mahkemesi kararının tebliğ tarihine

kadar vergi aslına ilaveten gecikme faizi hesaplanır. Bu tarihlere kadar vergi ziyaı, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları için gecikme faizi hesaplanmaz.

32.Verginin tahakkuku – kesinleşmesi ne demektir?

Vergide “4 T” şeklinde özetlenen bir kural vardır. Tarh, tebliğ, tahakkuk, tahsilat. Tarh, öncesinde belirtildiği gibi verginin hesaplanması; Tebliğ, tarh edilen verginin mükellefe bildirilmesi; Tahakkuk, esasen hesaplanan ve tebliğ edilen verginin ödenebilir hale gelmesi, kesinleşme, vergi tarhiyatı üzerinde mükellefin bir itiraz hakkının kalmaması, ya da tüm olağan kanun yollarını tüketmesine rağmen vergi borcunun üzerinde kalması, Tahsil, tahakkuk eden / kesinleşen verginin ödenmesidir.

33.Verginin kesinleşmesi nasıl olur?

Vergi borcunun kesinleşmesi, vergi borcuna karşı başvurulabilecek tüm olağan kanun yollarının tüketilmesidir.

Mükellef tarafından beyan edilen vergilerde beyanname verilmesi ile birlikte sistem tarafından kesilen tahakkuk fişi üzerinde, mükellefin kendi beyanında, vergi hataları hariç, bir itirazı olmayacağı için vergi kesinleşir.

Mükellef tarafından beyan edilmeyen, mükellef nezdinde yapılan vergi incelemesi ve vergi dairesi işlemleri sonucunda tarhiyat yapılması halinde ise tarhiyat işleminin vergi ceza ihbarnamesi ile mükellefe tebliğ edilmesi ve bu tarhiyata, ihbarnameye ilişkin ceza indirimine, uzlaşmaya gidilmesi veya 30 gün içinde hiçbir işlem yapılmamasına bağlı olarak vergi tahakkuk eder ve kesinleşir. Tarhiyat öncesi uzlaşma tutanağı da tarhiyat sonrası uzlaşma tutanağı gibidir ve imza altına alındığı tarih itibariyle ödenmesi gereken vergi ve ceza üzerinde itiraz sona erer vergi ve ceza tahakkuk eder ve kesinleşir.

Tarh ve tebliğ edilen vergi ve cezada indirim ve uzlaşma talep edilmeksizin, vergi ve ceza ihbarnamesine karşı süresinde dava açılması halinde vergi üzerindeki itiraz kalkmadığı için vergi tahakkuk etmez. Verginin tahakkuku ilk derece mahkemesi kararına kadar ötelenir. İlk derece mahkemesi mükellef aleyhine hüküm vermesi ve ilgili mahkeme kararının vergi dairesine tebliğ edilmesinin akabinde Vergi Dairesi tarafından 2 no.lu ihbarnamenin mükellefe tebliğ edilmesi ile birlikte vergi tahakkuk eder. Bu noktada ‘verginin tahakkuku’, ‘verginin kesinleşmesi’nden ayrılır. Mükellefin ilk derece mahkemesini kaybetmesine bağlı olarak vergi tahakkuk etmekle birlikte, vergi kesinleşmemiştir. Verginin kesinleşmesi, ilk derece mahkemesi kararının istinafa ve Danıştay’a götürülmemesi ile götürülmesi halinde ise nihai olarak tüm dava yollarının tüketilmesi ile olur. İlk derece mahkemesinde mükellefin kazanması halinde ise vergi tahakkuk etmez. Vergi dairesi istinaf ve temyiz yollarını kullanıp dava mükellefin aleyhine dönmediği müddetçe verginin tahakkuku ve kesinleşmesi artık mümkün değildir.